Dagopname

Wat moet je weten over je dagopname? Wat breng je mee? Alle antwoorden op je vragen.

Wat brengt u mee?

Om uw opname in het UZA zo vlot mogelijk te laten verlopen, neemt u het best een aantal zaken mee.

Wat hebt u nodig voor uw administratief dossier?

• Neem steeds uw eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA. Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaalt u alleen uw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door uw ziekenfonds vergoed. Heeft u vanaf 01/01/2025 uw eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaalt u steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van uw eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.
  • telefoonnummer van thuis of van een contactpersoon (familielid, buur,…)
  • naam en adres van uw huisarts

In de volgende gevallen hebt u nog extra gegevens nodig:

• Als u een hospitalisatieverzekering hebt: verzekeringskaartje van uw hospitalisatieverzekering (en eventueel schriftelijke bevestiging van de opname door uw hospitalisatieverzekering).
  • Bij een arbeidsongeval:
    • naam en adres van de werkgever
    • naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
    • datum ongeval
    • schadegevalnummer (indien gekend)
    • polisnummer

Vergeet niet uitdrukkelijk aan uw ziekenfonds te melden dat uw opname het gevolg is van een arbeidsongeval en een formulier voor ongevalsaangifte in te vullen.

• Als dat voor u van toepassing is, brengt u ook een waarborgregeling van een OCMW of betalingsverbintenis van een andere instantie die borg staat voor de betaling van de kosten mee.
  • In geval van een school-, sport- of verkeersongeval wordt de opname beschouwd als een gewone ziekteopname. Alles wordt geregeld via uw ziekenfonds.
  • Voor patiënten met een buitenlandse verblijfplaats (domicilie):
    • verzekeringskaartje of formulier E112 of garantieverklaring van uw zorgverzekeraar
    • Europese Ziekteverzekeringskaart
  • Indien u voorschotten diende te betalen, een betalingsbewijs

Wat neemt u mee voor uw medisch dossier?

• overzicht van geneesmiddelen die u inneemt: u brengt het best de medicatie mee die u op dit moment neemt, ook de doosjes en de bijsluiters
  • details over de dosis en tijdstip van inname
  • indicatie van eventuele allergieën
  • goedkeuring voor terugbetaling door het ziekenfonds (eventueel)
  • medische documenten waarover u beschikt: verwijsbrief van uw huisarts of verwijzende arts, radiografieën, laboresultaten, vaccinatiekaart,…

Wat hebt u nodig voor uw verblijf en persoonlijke verzorging?

• gemakkelijke kledij (training, losse broek, T-shirt, trui)
  • pantoffels (eventueel)
  • een boek of magazines
  • indien gewenst: een laptop
  • voor uw kind eventueel een knuffel en klein speelgoed (puzzel, leesboekjes, spelletje,…)
  • breng eventueel iets te eten mee. Tijdens een dagopname is geen maaltijd voorzien, maar wel een drankje en een koek. U kunt uiteraard ook terecht in de eetgelegenheden van het UZA.

U hoeft bij een dagopname geen toiletgerief, handdoeken of washandjes te voorzien.

Laatst aangepast: 21 maart 2024
Auteur(s):